marți, 18 octombrie 2011

586 cauze din sistemul judiciar au o vechime mai mare de 10 ani

Bucuresti - În şedinţa de azi, 18 octombrie, 2011, Secţia pentru judecători a CSM a analizat Raportul privind monitorizarea la nivelul Inspecţiei Judiciare de pe lângă Plenul Consiliului Superior al Magistraturii a dosarelor mai vechi de 6 luni (în recurs), respectiv 1 an (fond, apel), fiind pentru prima dată când, la nivel naţional, s-a realizat o asemenea situaţie a dosarelor vechi aflate pe rolul instanţelor de la data înregistrării lor la instanţe.
În urma centralizării datelor, excluzând Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie, Inspecţia Judiciară a reţinut că la nivel naţional există un număr total de 138.505 cauze mai vechi de un an în sistemul judiciar (prin raportare la data înregistrării primului act de sesizare), dintre care, 4001 dosare au o vechime în sistemul judiciar cuprinsă între 5 şi 10 ani, iar 586 cauze au o vechime mai mare de 10 ani.
Prin raportare la volumul de activitate înregistrat de instanţe în primul semestru al anului 2011 se constată că acestea reprezintă un procent de 6,64%.
Distinct s-a reţinut că există un număr total de 129.249 dosare suspendate.
Din analiza structurii cauzelor mai vechi de un an, Inspecţia Judiciară a constatat că o pondere importantă, atât din punct de vedere numeric, cât şi al duratei procesului, o au cauzele de insolvenţă.
Plenul a apreciat că e necesară o verificare a fiecărui dosar mai vechi de 5 ani, a cauzelor care au condus la prelungirea excesivă a duratelor de soluţionare a acestora.
Procedura insolvenţei se analizează mai mult în termeni de eficienţă, decât de durată, iar creditorii, beneficiari ai averii debitorului falit sunt primii chemaţi să analizeze condiţiile în care se derulează procedura şi în care are loc valorificarea bunurilor. De asemenea, numărul de cauze de insolvenţă şi complexitatea lor sunt în strânsă legătură cu activitatea economică derulată în raza teritorială a fiecărui tribunal în parte. Estimarea modului de derulare a procedurilor de insolvenţă la nivelul unei instanţe este subordonată unor criterii diferite faţă de cele privitoare la cauzele obişnuite.
MĂSURI APROBATE DE SECŢIA PENTRU JUDECĂTORI A CSM în vederea asigurării unei soluţionări eficiente şi în termene rezonabile a dosarelor mai vechi de 6 luni (în recurs), respectiv 1 an (fond, apel)
*Constituirea unei baze de date care să fie actualizată şi completată conform tabelului ce va fi comunicat de către Inspecţia Judiciară, în vederea realizării unui sistem de evidenţă permanentă a dosarelor vechi, în care să se evidenţieze cauzele mai vechi de un an în sistemul judiciar prin raportare la data primului act de sesizare a instanţei de fond, urmând ca aceste date să nu mai fie actualizate şi menţionate în programul informatic EMAP;
*Sesizarea Ministerului Justiţiei pentru modificarea aplicaţiei Ecris astfel încât să fie posibilă selectarea cauzelor în funcţie de data primului act de sesizare (a unei opţiuni de filtrare după câmpul ECRIS nou definit - data primului act de sesizare);
*Actualizarea continuă a situaţiilor menţionate şi comunicarea acestora Inspecţiei Judiciare, la un interval de 2 luni, într-o primă etapă, urmând ca ulterior să se stabilească un termen de raportare în funcţie de situaţia reţinută;
*Monitorizarea de către conducerea curţilor de apel şi a tribunalelor a dosarelor mai vechi de 3 ani în sistemul judiciar, identificarea situaţiilor specifice şi a eventualelor disfuncţionalităţii ce se înregistrează în managementul de caz al acestor dosare şi comunicarea către Inspecţia Judiciară a măsurilor apreciate ca fiind utile pentru reducerea stocului de cauze vechi;
*Efectuarea verificărilor directe de către Inspecţia Judiciară cu privire la modul de respectare a dispoziţiilor legale referitoare la soluţionarea cu celeritate a cauzelor mai vechi de un an la Judecătoria Oradea, Judecătoria Braşov, Judecătoria Constanţa (dosare cu vechime între 5-10 ani - 122 cauze) şi Judecătoria Zărneşti;
*Efectuarea de verificări directe de către Inspecţia Judiciară, cu privire la modul de respectare a dispoziţiilor legale referitoare la soluţionarea cu celeritate a cauzelor în toate cauzele mai vechi de 10 ani, precum şi a numărului însemnat de dosare cu vechime între 5 şi 10 ani înregistrate la Curtea de Apel Constanţa, la Curtea de Apel Oradea şi la instanţele arondate, Tribunalul Călăraşi, Tribunalul Ialomiţa, Tribunalul Teleorman şi Tribunalul Constanţa;
*Analizarea distinctă a situaţiei procedurilor de insolvenţă, în baza unor date suplimentare comunicate de către instanţe în sensul mai sus arătat, şi identificarea vulnerabilităţilor existente în sistem cu privire la acestea, precum a măsurilor cu caracter general sau particular ce se impun;
* Comunicarea către Inspecţia Judiciară, în termen de o lună de la data aprobării raportului, a stadiului de implementare a măsurilor dispuse în baza raportului de monitorizare.
Distinct de aceste măsuri cu caracter general, având în vedere specificul situaţiilor reţinute la nivelul fiecărei curţii de apel, Secţia pentru judecători a CSM şi-a însuşit propunerile formulate de Inspecţia Judiciară care vizează următoarele:
*Monitorizarea de către conducerea Curţii de Apel Braşov a dosarelor mai vechi de un an/6 luni de la data înregistrării în sistem de pe rolul Tribunalului Braşov, Judecătoriei Braşov si Judecătoriei Zărneşti, şi transmiterea rezultatului monitorizării către Inspecţia Judiciară, într-un termen de 3 luni de la data aprobării prezentului raport.
* Monitorizarea de către conducerea judiciară a Curţii de Apel Bucureşti a dosarelor mai vechi de un an de pe rolul Judecătoriei Cornetu, cu privire la modul de respectare a dispoziţiilor legale referitoare la soluţionarea cu celeritate a cauzelor şi transmiterea rezultatului monitorizării către Inspecţia Judiciară, într-un termen de 3 luni de la data aprobării prezentului raport.
* Monitorizarea de către conducerea judiciară a Tribunalului Călăraşi, Tribunalului Ialomiţa, Tribunalului Giurgiu, Tribunalului Teleorman a dosarelor mai vechi de un an de pe rolul acestor instanţe şi a instanţelor arondate cu privire la modul de respectare a dispoziţiilor legale referitoare la soluţionarea cu celeritate a cauzelor precum şi luarea de măsuri în vederea analizării posibilităţii repunerii pe rol a dosarelor suspendate şi transmiterea rezultatului monitorizării către Inspecţia Judiciară, într-un termen de 3 luni de la data aprobării prezentului raport;
*Monitorizarea de către conducerea Curţii de Apel Cluj a dosarelor mai vechi de trei ani de la data înregistrării în sistem de pe rolul Tribunalului Cluj-Napoca şi a dosarelor mai vechi de un an de pe rolul Judecătoriei Turda, cu privire la modul de respectare a dispoziţiilor legale referitoare la soluţionarea cu celeritate a cauzelor şi transmiterea rezultatului monitorizării către Inspecţia Judiciară, într-un termen de 3 luni de la data aprobării prezentului raport;
*Monitorizarea de către Curtea de Apel Constanţa a dosarelor cu vechime mai mare de 5 ani de la Tribunalul Tulcea.
*Monitorizarea de către conducerea Curţii de Apel Constanţa a tuturor dosarelor suspendate şi verificarea subzistenţei motivelor care au condus la suspendarea judecăţii cauzelor.
*Monitorizarea de către conducerea Tribunalului Gorj a modului de respectare la nivelul Judecătoriilor Târgu Cărbuneşti, Motru şi Novaci a dispoziţiilor legale privind soluţionarea cu celeritate a cauzelor şi transmiterea periodică, la interval de trei luni, a rezultatelor monitorizării.
* Monitorizarea de către conducerea Tribunalului Galaţi a numărului cauzelor vechi înregistrate la nivelul acestui tribunal şi al Judecătoriei Galaţi.
*Monitorizarea de către conducerea judiciară a Tribunalului Bihor şi a Tribunalului Satu Mare a dosarelor mai vechi de un an de pe rolul Judecătoriei Oradea, a Judecătoriei Aleşd, a Judecătoriei Salonta, Judecătoriei Satu Mare şi a Judecătoriei Negreşti Oaş, cu privire la modul de respectare a dispoziţiilor legale referitoare la soluţionarea cu celeritate a cauzelor şi transmiterea rezultatului monitorizării către Inspecţia Judiciară, într-un termen de 3 luni de la data aprobării prezentului raport;
*Monitorizarea, de către conducerile judiciare ale Tribunalului Argeş şi Tribunalului Vâlcea, a dosarelor mai vechi de 1 an de pe rolul Secţiilor civile din cadrul Judecătoriei Piteşti şi Judecătoriei Vâlcea, cu privire la modul de respectare a dispoziţiilor legale referitoare la soluţionarea cu celeritate a cauzelor;
*Monitorizarea, de către conducerea judiciară a Curţii de Apel Piteşti, a dosarelor mai vechi de 1 an de pe rolul Secţiei civile din cadrul Tribunalului Vâlcea şi dosarelor de insolvenţă de pe rolul Secţiei comerciale şi de contencios administrativ din cadrul aceleiaşi instanţe, precum şi de pe rolul Tribunalului Comercial Argeş;
*Monitorizarea de către conducerea judiciară a Tribunalului Prahova a dosarelor mai vechi de un an de pe rolul Judecătoriei Ploieşti şi Judecătoriei Vălenii de Munte, cu privire la modul de respectare a dispoziţiilor legale referitoare la soluţionarea cu celeritate a cauzelor şi transmiterea rezultatului monitorizării către Inspecţia Judiciară, într-un termen de 3 luni de la data aprobării prezentului raport;
*Monitorizarea de către conducerea Tribunalului Dâmboviţa a dosarelor mai vechi de un an de la data înregistrării în sistem de pe rolul Judecătoriei Răcari şi Judecătoriei Găieşti, sub aspectul modului de respectare a dispoziţiilor legale privind soluţionarea cu celeritate a cauzelor şi transmiterea rezultatului monitorizării către Inspecţia Judiciară, într-un termen de 3 luni de la data aprobării prezentului raport.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu