luni, 18 aprilie 2011

PESAH -paştele evreiesc

Una dintre sarbatorile evreiesti cele mai respectate, Pesach este o sarbatoare de origine biblica care marcheaza sfarsitul sclaviei evreilor in Egipt, acum peste 3000 de ani, si nasterea natiunii evreiesti, scrie www.romania-israel.com..

Una dintre sarbatorile evreiesti cele mai respectate, Pesach este o sarbatoare de origine biblica care marcheaza sfarsitul sclaviei evreilor in Egipt, acum peste 3000 de ani, si nasterea natiunii evreiesti. Este o sarbatoare de opt zile, care include doua zile speciale de sarbatoare la inceput si doua la sfarsit. In timpul celor opt zile mancam matzah si ne abtinem de la toate produsele facute cu drojdie, pentru a comemora painea nedospita pe care au mancat-o evreii cand au plecat din Egipt, deoarece nu au avut timp sa lase aluatul sa creasca. Toata mancarea dospita din casa trebuie cautata si vanduta sau distrusa inainte de inceperea sarbatorii. In primele doua seri de Paste, se tine un Seder in timpul caruia se repovesteste istoria evreilor care au plecat din Egipt pentru a-si obtine libertatea. Aceasta poveste se citeste din Haggadah, o culegere de pasaje din Torah si din scrierile rabinilor, care descriu exodul din Egipt. In timpul Sederului, se beau patru pahare de vin si se mananca marror, ierburi amare.

Marile personalitati care au pus bazele spirituale ale poporului evreu sunt Avraham si Sarah, fiul si nora lor, Isaac si Rebecca, si fiul si nurorile acestora, Iacob, Rachel si Leah.

Din Iacob, Rachel si Leah s-a dezvoltat o familie de 70 de persoane care, in urma unei foamete in Israel, a fost fortata sa se refugieze in Egipt. Aici, aceasta familie a crescut si a prosperat intr-o asemenea masura incat evreii au ajuns sa fie priviti ca o amenintare de catre gazdele lor egiptene. Respectul si admiratia acestora s-au transformat in ura si,in final, intr-un program organizat de sclavie si opresiune. Dupa o serie de amenintari ale lui Moise neluate in seama de catre Faraon, amenintari care au avut ca rezultat cele Zece Plagi, Dumnezeu a eliberat o natiune, provenuta dintr-o familie care avea la origine 70 de persoane. Sapte saptamani mai tarziu, aceasta natiune nou creata primea Tora pe Muntele Sinai.

In timpul unei mese speciale de Pesach, numita Seder, se citeste Haggadah. Haggadah este povestea nasterii evreilor ca popor. Ea trateaza in principal evenimentele din Egipt, care au dus de la sclavie la libertate, dar acopera si intreaga perioada de la Avraham la daruirea Torei pe Muntele Sinai. Se poate spune ca Haggadah este certificatul nostru national de nastere. Mai mult decat un document istoric, ea vorbeste despre idealuri si valori care constituie esenta constiintei si identitatii noastre nationale.

Cuvantul haggadah inseamna a spune sau a relata. Haggadah este o naratiune vie, asezata in contextul unui dialog intre parinti si copii. Pesach, cu Haggadah in centru, spune fiecarui evreu trei lucruri: cine este, de unde a venit si ce reprezinta.

Mesajul inerent in Haggadah este ca identitatea si continuitatea evreiasca se bazeaza pe incurajarea copiilor de a pune intrebari - si pe pregatirea parintilor de a da raspunsuri logice si competente. In iudaism, a fi erudit, invatat si intelept nu este un scop in sine, ci este un mod de viata.

Cuvantul "Pesach" poate fi despartit in doua cuvinte: Peh (gura) si Sach (a vorbi). Aceasta ne aminteste ca desi porunca de a ne aminti de Exod se aplica "in fiecare zi din viata noastra" (Deuteronomul 16:3), totusi, de Pesach nu este de ajuns sa ne amintim, ci trebuie sa spunem povestea exodului si sa "vorbim" despre ea pe indelete

SEDERUL Pe masa de Seder exista sapte mancaruri simbolice principale care amintesc poporului evreu de perioada sclaviei sale in Egipt. 
Cele sapte mancaruri simbolice de Seder sunt: 

1. Matzah: Paine nedospita, asemanatoare cu un biscuit, care simbolizeaza sclavia evreilor in Egipt. Cand evreii se pregateau in graba sa plece din Egipt, nu au avut timp sa coaca paine dospita si au copt in schimb painea nedospita cunoscuta, sub numele de matzah.

 2. Charoset: Un amestec de nuci macinate, mere, scortisoara si miere, care simbolizeaza mortarul folosit de sclavii evrei in Egipt pentruconstructiile Faraonului. (vezi mai jos reteta pentru aceasta delicatesa de Pesach)

 3. Ou: Se foloseste un ou fiert tare pentru a simboliza viata si renasterea. 

 4. Apa sarata: Oul se inmoaie in apa sarata care simbolizeaza atat lacrimile provocate de opresiune, cat si cele produse de bucuria libertatii. 

 5. Marror: Acesta este hrean foarte amar care simbolizeaza greutatile sclaviei.. 

 6. Karpas: Este un amestec de cartofi fierti sau ridichi si patrunjel care se inmoaie in apa sarata si simbolizeaza atat subnutritia sclavilor evrei, cat si noul anotimp al primaverii. 

 7. Z'roah: Aceasta bucata de carne, reprezentata cateodata de un os, simbolizeaza mielul pascal si se refera la salvarea evreilor de catre D-zeu din sclavia Egiptului. Sederul de Paste nu simbolizeaza numai o sarbatoare a eliberarii din sclavie, ci si o perpetua reafirmare a credintei in Dumnezeu. Mitzvoturile (codul de comportament) pentru Seder: Exista sapte mitzvoturi diferite pe care le aplicam la Seder. 

Primele doua rezulta direct din Tora iar celelalte provin de la rabini: 
1) povestirea Exodului; 
2) mancatul de matzah; 
3) mancatul marrorului (a ierburilor amare); 
4) mancatul Afikomenului (o bucata de matzah suplimentara pentru desert, ca amintire a darului de Pesach); 5) spunerea Hallel-ului (Psalmi de lauda); 
6) bautul a 4 pahare de vin (se prefera vinul, dar este permis si sucul de struguri); 
7) simularea unor acte de libertate si aristocratie - sezutul pe o pernita si statul intins in timp ce mancam si bem

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu