Guvernul a aprobat, astăzi, proiectul de lege privind taxa pentru emisiile poluante provenite de la autovehicule care prevede reducerea taxei de poluare cu până la 25%, a anunţat ministrul Mediului şi Pădurilor, Laszlo Borbely, la briefingul de presă susţinut la Palatul Victoria.
Astfel, proiectul de lege prevede că, în cazul în care taxa de poluare plătită după 1 iulie 2008 este mai mare decât cea rezultată din aplicarea acestei legi, contribuabilii să poată depune o cerere prin care să solicite restituirea sumelor reprezentând diferenţa de taxă plătită. 'Cei care după 1 iulie 2008 de când a intrat prima lege în vigoare au plătit mai mult, vor primi înapoi banii care au fost plătiţi suplimentar', a explicat ministrul Laszlo Borbely.
Potrivit proiectului de lege, care are la bază principiul 'poluatorul plăteşte', taxa de poluare va fi plătită, o singură dată, atât pentru autovehiculele noi sau second-hand care sunt înmatriculate pentru prima dată în România, indiferent dacă autovehiculul este produs în ţară sau străinătate, cât şi pentru autovehiculele înmatriculate înainte de anul 2007 pentru care nu a fost plătită o astfel de taxă.
Pentru autovehiculele înmatriculate înainte de anul 2007, taxa de poluare va fi achitată la momentul primei transcrieri a dreptului de proprietate a autovehiculelor, în cazul înstrăinării acestora, după ce intră în vigoare această lege.
Totodată, ministrul a menţionat faptul că, prin aceste modificări se are în vedere şi eliminarea sau reducerea numărului de procese aflate pe rolul instanţelor. 'Pentru a putea să dăm un răspuns clar Curţii Europene de Justiţie, care a spus că a fost o discriminare indirectă, adică o perioadă s-au plătit taxe numai pentru o categorie de maşini, nu pentru toate maşinile, am introdus această obligaţie, ca de la data intrării în vigoare a acestei legi, pentru maşinile care au fost înmatriculate înainte de 1 ianuarie 2007, la prima vânzare, cumpărătorul să plătească taxa de primă înmatriculare.', a precizat ministrul.
Potrivit ministrului Laszlo Borbely, în anul 2010 şi-au schimbat proprietarul un număr de cca. 110 mii de autoturisme, care au fost înmatriculate în România înainte de 1 ianuarie 2007 şi care nu au achitat taxa de poluare. Ministrul estimează venituri suplimentare de cca. 331 de milioane de lei pe an, luând în calcul o valoare medie a taxei. De asemenea, ministrul a mai menţionat că valoarea cheltuielilor estimate cu restituirea sumelor reprezentând diferenţa de taxă plătită, va fi de aproximativ 240 de milioane de lei pentru anul 2011, pentru un număr estimat de 56 de mii de autovehicule. Ministrul a mai precizat că în anul 2010, valoarea încasată din taxa de poluare a fost de cca. 700 de milioane de lei.
Taxa de poluare constituie venit la bugetul Fondului pentru Mediu din care sunt finanţate mai multe programe de mediu printre care şi Programul Rabla. În 2010, au fost scoase din circulaţie 190 de mii de autovehicule, iar în 2011 se estimează a fi scoase din circulaţie cca. 110-120 mii de autovehicule. 'Vor fi peste 300 de mii de maşini care nu mai poluează, mai vechi de 10 ani', a declarat ministrul Laszlo Borbely.
Alte programe finanţate de la bugetul Fondului pentru Mediu sunt: Programul Casa Verde; Programul de împădurire a terenurilor degradate, reconstrucţia ecologică şi gospodărirea durabilă a pădurilor; Programul naţional de îmbunătăţire a calităţii mediului prin realizarea de spaţii verzi în localităţi; Programul de reducere a impactului asupra atmosferei, apei şi solului, inclusiv monitorizarea calităţii aerului; Programul pentru creşterea producţiei de energie din surse regenerabile; Programul vizând protecţia resurselor de apă, sisteme integrate de alimentare cu apă, staţii de tratare, canalizare şi staţii de epurare; Programul de realizare a pistelor pentru biciclişti. Proiectul de lege aprobat astăzi va fi trimis Parlamentului în procedură de urgenţă, potrivit legii.
Astfel, proiectul de lege prevede că, în cazul în care taxa de poluare plătită după 1 iulie 2008 este mai mare decât cea rezultată din aplicarea acestei legi, contribuabilii să poată depune o cerere prin care să solicite restituirea sumelor reprezentând diferenţa de taxă plătită. 'Cei care după 1 iulie 2008 de când a intrat prima lege în vigoare au plătit mai mult, vor primi înapoi banii care au fost plătiţi suplimentar', a explicat ministrul Laszlo Borbely.
Potrivit proiectului de lege, care are la bază principiul 'poluatorul plăteşte', taxa de poluare va fi plătită, o singură dată, atât pentru autovehiculele noi sau second-hand care sunt înmatriculate pentru prima dată în România, indiferent dacă autovehiculul este produs în ţară sau străinătate, cât şi pentru autovehiculele înmatriculate înainte de anul 2007 pentru care nu a fost plătită o astfel de taxă.
Pentru autovehiculele înmatriculate înainte de anul 2007, taxa de poluare va fi achitată la momentul primei transcrieri a dreptului de proprietate a autovehiculelor, în cazul înstrăinării acestora, după ce intră în vigoare această lege.
Totodată, ministrul a menţionat faptul că, prin aceste modificări se are în vedere şi eliminarea sau reducerea numărului de procese aflate pe rolul instanţelor. 'Pentru a putea să dăm un răspuns clar Curţii Europene de Justiţie, care a spus că a fost o discriminare indirectă, adică o perioadă s-au plătit taxe numai pentru o categorie de maşini, nu pentru toate maşinile, am introdus această obligaţie, ca de la data intrării în vigoare a acestei legi, pentru maşinile care au fost înmatriculate înainte de 1 ianuarie 2007, la prima vânzare, cumpărătorul să plătească taxa de primă înmatriculare.', a precizat ministrul.
Potrivit ministrului Laszlo Borbely, în anul 2010 şi-au schimbat proprietarul un număr de cca. 110 mii de autoturisme, care au fost înmatriculate în România înainte de 1 ianuarie 2007 şi care nu au achitat taxa de poluare. Ministrul estimează venituri suplimentare de cca. 331 de milioane de lei pe an, luând în calcul o valoare medie a taxei. De asemenea, ministrul a mai menţionat că valoarea cheltuielilor estimate cu restituirea sumelor reprezentând diferenţa de taxă plătită, va fi de aproximativ 240 de milioane de lei pentru anul 2011, pentru un număr estimat de 56 de mii de autovehicule. Ministrul a mai precizat că în anul 2010, valoarea încasată din taxa de poluare a fost de cca. 700 de milioane de lei.
Taxa de poluare constituie venit la bugetul Fondului pentru Mediu din care sunt finanţate mai multe programe de mediu printre care şi Programul Rabla. În 2010, au fost scoase din circulaţie 190 de mii de autovehicule, iar în 2011 se estimează a fi scoase din circulaţie cca. 110-120 mii de autovehicule. 'Vor fi peste 300 de mii de maşini care nu mai poluează, mai vechi de 10 ani', a declarat ministrul Laszlo Borbely.
Alte programe finanţate de la bugetul Fondului pentru Mediu sunt: Programul Casa Verde; Programul de împădurire a terenurilor degradate, reconstrucţia ecologică şi gospodărirea durabilă a pădurilor; Programul naţional de îmbunătăţire a calităţii mediului prin realizarea de spaţii verzi în localităţi; Programul de reducere a impactului asupra atmosferei, apei şi solului, inclusiv monitorizarea calităţii aerului; Programul pentru creşterea producţiei de energie din surse regenerabile; Programul vizând protecţia resurselor de apă, sisteme integrate de alimentare cu apă, staţii de tratare, canalizare şi staţii de epurare; Programul de realizare a pistelor pentru biciclişti. Proiectul de lege aprobat astăzi va fi trimis Parlamentului în procedură de urgenţă, potrivit legii.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu